4.1 Digimarkkinoinnin kanavat
Yrityksen digimarkkinoinnin kanavat voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen: omiin, maksettuihin ja ansaittuihin kanaviin. Yrityksen on tärkeää ymmärtää kaiken kolmen arvo saadakseen markkinoinnista kaiken hyödyn irti. Kuten Digimarkkinoinnin blogissa sanotaan nämä kolme eri kanavaa luovat tehokasta markkinointia sekä myös kilpailuetua muihin yrityksen kilpailijoihin nähden. (Digimarkkinointi.)
Digitaalista markkinointia :) |
Kolmen eri osa-alueen erot ja yhtäläisyydet on tärkeä ymmärtää optimaalisesti toimivan markkinointistrategian saavuttamiseksi. Yrityksen omaa kanavaa voisi sanoa digimarkkinoinnin ensimmäiseksi askeleeksi. Sillä tarkoitetaan yrityksen kaikkea itse omistamaa ja hallittavaa mediaa eli kaikkea sisältöä, jota yritys itse jakaa tai tuottaa. Näitä on esimerkiksi verkkosivut, sosiaalisen median kanavat ja uutiskirjeet. Mielestäni oma media on välttämätön digimarkkinoinnin kanava, sillä se vahvistaa yrityksen brändiä ja luo luotettavamman kuvan yrityksestä. (Digimarkkinointi. Meltwater.)
Maksettu media taas on yrityksen mainostamista eli medianäkyvyyttä, josta nimensä mukaan yritys maksaa. Sillä tavoitetaan digitaalisesti uutta yleisöä tehokkaasti, jotka houkutellaan yrityksen verkkosivuille ja pyritään sitouttaa sitten asiakkaiksi. Maksetun median keinoja ovat esimerkiksi hakukoneoptimointi, sosiaalisen median kanavissa esiintyvät maksetut mainokset ja natiivimainonta eli sisältöön integroitua mainontaa vaikkapa artikkelimuodossa. Vaikka tämä digitaalisen markkinoinnin kanava on erittäin kannattava ja tehokas muoto, sitä kuitenkin rajoittaa markkinointiin suotu budjetti. (Digimarkkinointi. Meltwater. Menestystarinat.)
Viimeinen digimarkkinointia avustava osa-alue on ansaittu media. Se on mainontaa, mikä ei maksa yritykselle mitään ja sehän kuulostaakin hyvältä, eikö? Ansaittu media tapahtuu alustoilla, joista yritys ei omista tai maksa, eli tämä digimarkkinoinnin keino on täysin yrityksen ulottumattomissa. Uusia potentiaalisia asiakkaita voidaan tällä tavoin tavoittaa tehokkaasti. Ansaittua mediaa voi siis tuottaa kuka tahansa ja myös siis sisältö voi olla mitä tahansa. Se avaakin tälle digimarkkinoinnin kanavalle oman negatiivisen kääntöpuolensa. Yritys ei pysty hallitsemaan sisältöä, ja siispä esimerkiksi huonot arvostelut tai virheellinen tieto voivat levitä juuri vaikkapa sosiaalisessa mediassa. (Digimarkkinointi. Meltwater.)
Kaikki kolme kanavaa toimivat siis parhaiten yhteistyössä. Ansaittua mediaa ei edes olisi olemassa ilman omaa tai maksettua mediaa. Maksettu media ei riitä yksinään, sillä minne asiakkaat suuntaisivat nähtyään yrityksen mainoksen. Oma mediakaan ei takaa riittävää tuotteliasta markkinointia ja asiakkaiden tavoitettavuutta. Myös suurimmat ja menestyksekkäimmät yritykset mainostavat tuotteitaan ja palveluitaan maksetulla medialla. Kaikkien kolmen yhdistelmä siis muodostaa tehokkaimman digitaalisen markkinoinnin. (Digimarkkinointi.)
Lähteet
Digimarkkinointi. Markkinointinne käy puoliteholla. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/digimarkkinointimix. Luettu:21.9.2022.
Meltwater. Oma, ansaittu, maksettu ja lainattu media. Luettavissa: https://www.meltwater.com/fi/blog/oma-ansaittu-maksettu-ja-lainattu-media-maaritelmat. Luettu: 21.9.2022.
Menestystarinat. Mitä on natiivimainonta. Luettavissa: https://menestystarinat.fi/blogi/mita-on-natiivimainonta/. Luettu: 21.9.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti