3.4     Googlen tuoteperhe


Googlella on lukuisia eri palveluita niin yksityiskäyttöön kuin yrityksillekin. Sinäkin varmasti käytät jotain näistä palveluista, ehkäpä jopa päivittäin! Kaikille varmasti tuttuja palveluita, edes jollakin tasolla, ovat esimerkiksi Chrome, Gmail ja Google Maps. 


Esimerkkejä Googlen palveluista.


Esittelen seuraavaksi valitsemani kolme eri palvelua, jotka ovat minun mielestäni hyödyllisiä palveluita yrityksille digitaalisen kehittämisen edistämiseksi: Google Ads, Analytics ja Optimize. 

Google Ads eli Google-mainokset on automatisoitu mainospalvelu, joka edistää yrityksen markkinointia digitaalisesti. Sen avulla tavoittaa uusia asiakkaita virtuaalisesti ja erittäin tehokkaasti. Google on hyvin suosittu ja sitä käytetään yleisenä hakukoneena, joten miksei sitä hyödyntäisi yrityksen omaksi eduksi. Mainostaen omaa yritystään sillä samalla hetkellä, kun potentiaalinen asiakas etsii tuotteita tai palveluita, jotka yhtenevät tietyn yrityksen kanssa Googlesta, YouTubesta tai internetistä, saa yritys runsaasti näkyvyyttä ja mahdollisia uusia potentiaalisia asiakkaita. (Google Ads.) 

 

Esimerkki Google -mainoksesta.

Google Analytics on työkalu, joka kerää dataa yrityksen alustoilta ja laitteilta antaakseen olennaista asiakasnäkemystä ja -ymmärrystä. Kerätystä datasta siten luodaan yksityiskohtaisia raportteja yrityksille. Se auttaa hahmottamaan asiakaskäyttäytymistä eli esimerkiksi asiakkaan ostopolkua ja analysoimaan ROI:ta eli yrityksen investoinnin tuottamaa rahaa. Tämä säästää yritykseltä paljon aikaa ja vaivaa. (Google Analytics.)

Google Optimize, joka on itseasiassa yhteydessä myös Google Analyticsiin, on työkalu, jonka avulla yrittäjä voi kokeilla nettisivujensa ulkonäköä, helppokäyttöisyyttä ja toimivuutta. Optimize on siis nettisivujen parantamiseen, optimointiin, tarkoitettu työkalu. Optimizen avulla voi toteuttaa A/B testejä, mikä tarkoittaa parhaan mahdollisen keinon jatkuvaa etsintää (Suomen digimarkkinointi). Sen avulla toteutetaan myös konversio-optimointia, missä analysoidaan käyttäjien syitä heidän toimintansa takana. Kaiken kaikkiaan siis pyritään löytämään ratkaisu ongelmiin. Optimointi on yrityksen digitaaliselle kehitykselle tärkeää, sillä siten varmistetaan verkkosivujen parhain mahdollinen toimivuus. Yrityksen nettisivuthan ovat kuin kaupan näyteikkuna – nettisivujen on tärkeää olla houkutteleva, selkeä sekä myös helppo tiedonhaun suhteen. (Optimize. Seoseon. Suomen Digimarkkinointi.)



Lähteet

Google products- näyttökuva. Luettavissa: https://about.google/intl/en/products/#all-products. Luettu: 14.9.2022. 

Google products. Luettavissa: https://www.google.fi/intl/en/about/products/. Luettu: 14.9.2022. 

Google Ads. Luettavissa: https://ads.google.com/intl/en_us/getstarted. Luettu: 14.9.2022. 

Google Ads- kuva. Katsottavissa: https://www.wordstream.com/wp-content/uploads/2021/07/adwords-copy-get-rid-of-acne.png. Ktasottu: 14.9.2022. 

Google Analytics. Luettavissa: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/?utm_medium=referral-internal&utm_source=google-products&utm_campaign=product-cross-promo&utm_content=analytics-card. Luettu: 14.9.2022. 

Optimize. Luettavissa: https://marketingplatform.google.com/about/optimize/?utm_medium=referral-internal&utm_source=google-products&utm_campaign=product-cross-promo&utm_content=optimize-iconLuettu:14.9.2022. 

Seoseon. Luettavissa: https://seoseon.fi/google-optimize-tyokalu/. Luettu:14.9.2022. 

Mitä on A/B -testaus. Suomen Digimarkkinointi. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-ab-testaus?gclid=Cj0KCQjwvZCZBhCiARIsAPXbajs5TFgPJLtjI_IwiPwfQkokNVgR8ZsB9jBUKnSEFVXvrwUVNi4hqaAaAmwGEALw_wcB. Luettu: 14.9.2022.

Konversio-optimointi. Suomen Digimarkkinointi. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/konversio-optimointi-mita-se-on. Luettu: 14.9.2022.

 

 



Kommentit

Suositut tekstit