2.4 Kuulostaako Frank App tutulta?

 

Viime aikoina opiskelijaetusovellus Frankin mainoksiin tuntuu törmäävän lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa. 

Frank Students on osakeyhtiö, jonka kotipaikkana on Helsinki. Alkunsa se sai jo vuonna 2013 ja nykyään se onkin Suomen suosituin ilmaisen opiskelijakortin ja opiskelijaetujen tarjoava sovellus - jopa huikeat yli 160 000 käyttäjää. (Finder. Linkedin.)

Mielestäni Frank Students on onnistunut markkinoinnissaan hyvin - olen siitä itse elävä esimerkki, sillä menin lataamaan heidän sovelluksensa nähtyäni heidän mainoksensa. He hyödyntävät markkinoinnissaan runsaasti sosiaalisen median kanavia, mikä on hyvin järkevää ottaessa huomioon heidän asiakasryhmänsä - opiskelijat, jotka ovat tottuneet digitaaliseen aikakauteen. 

 

Kuva 1. Frank Students logo.

Somekanavat, joista Frank Studentsin löytää ovat Facebook, Twitter, Tik Tok ja Instagram. Frank Students onkin somessa erittäin aktiivinen sekä myös toimii hyvin strategisesti. Aktiivisuustaso on suoraan yhtenevä somekanavan seuraajamäärän kanssa - Tik Tokissa seuraajia noin 6500 ja päivityksiä tulee vähintään kerran viikossa ellei useammin, kun taas Instagramissa seuraajia on noin kaksi tuhatta ja päivitykset ovat harvemmassa vaihdellen yhdestä kerrasta viikossa yhteen kertaan kuukaudessa. Facebookista löytyy lähes samat päivitykset kuin Instagramista; vain vähemmän postauksia, mikä selittyy näkyvyyden puutteella. Facebook, niin kuin myös Twitter, eivät ole tämän hetken suosituimpia somealustoja, jonka takia päivitykset eivät ole niin tiheässä. On hyvä päivittää mahdollisimman moneen eri paikkaan, mutta järkevää myös kohdentaa aktiivisuus oikeaan paikkaan!

Kuva 2. Tik Tok -esimerkkivideo.

Heidän tärkein tämänhetkinen somekanava on siis mielestäni Tik Tok, josta löytyy lukuisia videoita tuhansilla, välillä jopa yli miljoonalla, näyttökerroilla. Tik Tok on siis erinomainen alusta potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa sen suosion ja volyymin ansiosta. Facebookin ja Instagramin puolella heillä on myös tasaisesti jatkuvaa aktiivisuutta, mikä on mielestäni hyvä juttu, sillä siten maksimoidaan potentiaalisten asiakkaiden tavoitettavuus. Vaikka Tik Tok onkin tällä hetkellä hyvin vallitseva ja suosittu somealusta, on varmasti monia jotka eivät ole sen aktiivisia käyttäjiä. Onkin siis järkevää tuplata mahdollisuus asiakkaiden tavoitettavuudessa useilla eri alustoilla. Somemarkkinoinnin ollessa myös suhteellisen halpa markkinointi- ja mainostuskeino miksei siitä ottaisi kaikkea hyötyä irti.


Lähteet

Frank Students logo. Katsottavissa: ah0EpXw6CwJKxk0qxzithYQGcNfJhgMPaJAekcJ3L04SKSeCz4mMbhB6LeXTe7iSPA. Katsottu: 11.9.2022. 

Finder. Luettavissa: https://www.finder.fi/Koulutukset+ja+koulutuspalvelut/Oy+Frank+Students+Ab/Helsinki/yhteystiedot/2774928. Luettu: 11.9.2022. 

Linkedin. Luettavissa: https://fi.linkedin.com/company/oy-frank-students-ab. Luettu: 11.9.2022. 

Frank Students Instagram -tili. Luettavissa: https://www.instagram.com/frankstudents/?hl=en. Luettu: 11.9.2022.

Frank Students Facebook -tili. Luettavissa: https://www.facebook.com/frankstudents/. Luettu: 11.9.2022.

Frank Students Tik Tok -tili. Luettavissa: https://www.tiktok.com/@frankstudents. Luettu:11.9.2022.

Frank Students Twitter -tili. Luettavissa: https://twitter.com/frankstudents. Luettu: 11.9.2022.

Tik Tok -video. Frankstudents. Katsottavissa: https://www.tiktok.com/@frankstudents/video/7133244072772291845?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1. Katsottu: 11.9.202.


Kommentit