”Mitä on digitaalinen liiketoiminta prosessi’’ 

 

Digitaalinen liiketoiminta tarkoittaa liiketoimintaa, jota toteutetaan digitaalisesti tai liiketoimintaa, joka hyötyy digitaalisuudesta. Nykyään ei ole enää montaa yritystä, jotka eivät käyttäisi digitaalisuutta liiketoiminnassaan jollain tavalla. Varsinkin suurimmat ja menestyneimmät yritykset hyötyvät paljon digitaalisuudesta, koska se helpottaa liiketoiminnan pyörittämistä merkittävästi. Digitaalinen liiketoiminta tarjoaa yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa – se tarjoaa kehittymiselle aivan uuden ulottuvuuden. Niin yritykselle kuin myös sen asiakkaillekin, josta uusia kehitettyjä keinoja ovat esimerkiksi yritysten verkkosivujen chattibotit tai vaikkapa ravintoloiden digitaaliset menut. Digitaalinen liiketoiminta siis hyödyttää aina molempia osapuolia. 

Digitaalista liiketoimintaa on eri tasoista, jotkin yritykset käyttävät toiminnassaan digitalisaatiota vain tarpeen vaatiessa, kun taas joillekin yrityksille digitalisaatio on liiketoiminnan tärkein asia ja heillä se myös näkyy kaikessa. Digitaalisella liiketoiminnalla voidaan tarkoittaa monenlaista liiketoimintaa. Ihmisten mielipiteitä jakaa se, että kuinka paljon yrityksessä on hyödynnettävä digitalisaatiota, jotta se laskettaisiin digitaaliseksi liiketoiminnaksi.  

Osa yrityksistä, jotka myyvät tuotteenaan esimerkiksi jotain palvelua kuten konsultointia tai veroneuvontaa, voivat teoriassa muuttaa liiketoimintansa täysin digitaaliseksi, sillä asiakaskohtaamiset voidaan toteuttaa muun muassa videopuhelun välityksellä. Hyvin suuri osa yrityksien asiakaspalveluista on jo pääosin digitallisoitu, ja jos jotain osaa asiakaspalvelusta ei täysin voi, puhelinasiakaspalvelulla karsitaan huomattavasti ylimääräisiä kontaktitapaamisia, jolla säästetään sekä yrityksen, että asiakkaan resursseja.  

Liiketoiminnan siirtyminen verkkoon on muuttanut asiakaskäyttäytymistä täysin, nykyään asiakkaat tutkivat ostosta verkossa kauemmin ja tekevät itsenäistä tutkimustyötä enemmän. Näin asiakas käyttää paljon vähemmän aikaa myyjän kanssa tai liikkeessä sisällä. Näin ollen tieto tuotteista ja selkeän viestinnän tarve mediakanavissa on kasvanut räjähdysmäisesti.  

Näkyvyys ilmenee kirjoitettuna tekstinä kuten blogeina ja arvosteluina. Näin ostoprosessin vaiheet muuttuvat ja yritykset joutuvat muuttamaan toimintatapojaan pysyäkseen mukana asiakkaiden käytöksessä. Yritykset voivat valvoa asiakkaiden ostokäyttäytymistä digitalisaation myötä. Digitalisaation, ja digimarkkinnoinnin, myötä yritykset pystyvät hahmottamaan kohderyhmällensä paremmin kohdennettua sisältöä ja mainontaa ja täten helpottaa asiakkaan ostoprosessia sekä -päätöstä. Yrityksien on myös mahdollista tavoittaa paljon suurempi asiakaskunta digitaalisesti. Esimerkiksi verkkokaupat ovat hyv esimerkkejä tästä, sillä ne mahdollistavat asiakkaita ympäri maailmaa.  

Kommentit

Suositut tekstit